
SwefurnChange™ – hållbar kontorsinredning
Vanliga utmaningar i dagens kontorsmiljö
Hög kapitalbindning
Stora investeringar i möbler som snabbt tappar värde.
Brist på hållbarhet
Endast 30 % av kontorsmöbler återbrukas i Sverige.
Brist på flexibilitet
70 % av företag tycker att deras kontor inte anpassar sig efter verksamhetens utveckling.
Dolda kostnader
80–90 % av möblers livscykelkostnad (TCO) är underhåll, transport och administration.

Med SwefurnChange slipper ni kapitalbindning, får full flexibilitet
och bidrar till en mer hållbar arbetsmiljö.
SwefurnChange
-Funktionshyr med funktionsgaranti
Med funktionshyra behövs ingen bankgaranti – möblerna står själva för säkerheten. Många väljer att binda hyresavtalet på samma längd som hyreskontraktet på lokalen, det ger nyttjaren en frihet den dag man ska flytta att då välja om man vill ta med kontorsmöblerna eller lämna tillbaka dem och välja nya möbler till den nya adressen
Begagnad kontorsinredning – vi tar hand om allt
- Ni behåller samma möbler och förlänger avtalet.
- Ni byter ut hela möbelparken mot nya möbler och behåller samma månadskostnad i en ny avtalsperiod.
- Ni returnerar samtliga möbler och kan fritt välja ny lokal samt nya möbler efter rådande behov.
Hyr istället för att binda kapital
Med ett hyresavtal är det enklare att planera likviditeten då du i förväg känner till din månadsavgift för hela perioden. Hyreskostnaden är avdragsgill, avgiften får alltså skattemässigt dras som en kostnad och kan bokföras som en driftkostnad. Möblerna behöver ej heller tas upp i bolagets balansräkning då det inte är brukaren som står som ägare till dem.
Det är ganska vanligt att bolagsstrukturer och verksamheter förändras med tiden, vilket kan resultera i att det såväl börjar som slutar medarbetare. Således förändras ert behov av kontorsplatser över tid. Ni anpassar därför enkelt ert möblemang utifrån hur situationen ser ut för tillfället. Då är det smidigt att kunna hyra möbler på samma sätt som ni hyr lokalen ni sitter i. Med detta upplägg slipper du binda företagets likviditet i kontorsmöbler och kan i stället använda likviditeten där det bättre gynnar bolagets utveckling.
Utforska hur vår process fungerarSwefurnChange – så här går det till
Från design och återbruk till flexibel hyra och service skapar vi en hållbar kontorsinredning som kan växa och förändras med ert företag.
Så här mycket våra kunder vinner med SwefurnChange

Genomsnittlig besparing: 15 % på inredningskostnader.

Klimatpåverkan minskad med upp till 73 % tack vare återbruk.

Kundnöjdhet: 100 % positiva omdömen

SwefurnChange Kundcase Preem HQ
Från utmaning till lösning
När Preem behövde anpassa sitt huvudkontor i Stockholm till nya arbetssätt och framtida behov blev SwefurnChange™ lösningen.
- Flexibel inredning: Möbler hyrdes för enkel anpassning och komplettering.
- Smart planlösning: Ny trappa och öppnare ytor för mer ljus och dynamik.
- Design & hållbarhet: Material och möbler valdes för variation, funktion och mindre resursslöseri.
Med SwefurnChange™ fick Preem ett modernt, flexibelt och hållbart kontor som kan växa och förändras i takt med organisationens utveckling.
Läs mer om Preem HQ







Stort tack till gänget på Swefurn som hjälpt oss med att införliva vårt nya koncept och kontor. Det har varit otroligt inspirerande att jobba i detta projekt med er.
Preem HQ, Stockholm